woensdag, oktober 06, 2010

Dood in Venetie


Michiel berichtte gisteravond dat hij aan de traagste film aller tijden is begonnen. Het moet van de juf. Ik wens hem sterkte: over vijf kwartier gebeurt er iets boeiends en daarna is het een uur of drie uitbollen tot het eind.

Visconti's "Dood in Venetie" is als pindakaas: soms vind je het lekker, maar eigenlijk is het afschuwelijk. Er gebeurt bijna niets. De film kan dan ook eigenlijk nergens over gaan dan over zichzelf, of over zijn maker. Visconti was van adel. Zijn rijke bezit stopte hij in grootse films die bijna allemaal het decadente stervensproces van een aristocratisch tijdperk verbeelden. En dat doet de regisseur werkelijk briljant.

Of het leuk is om naar te kijken, dat is een tweede. En ja, dat is het zeker. Nee, het is gruwelijk.

7 Comments:

Blogger Salomon said...

Morte a Venezia. De film van een man die president van de jury was in Cannes, 1969. Twee jaar later was de Dood een feit. Nog 15 jaar later was zijn dood een feit.

I wonder. Hoe een film leuk, gruwelijk, en de saaiste is. En dat samen met een Oscar-nominatie. En als de film eigenlijk over niets kan gaan dan de maker, vraag ik me af of dat voor de andere 19 ook geldt.

Ik ben benieuwd.

10:19 p.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Mijn vader deed het me aan deze film op mijn twaalfde al te vertonen. Opzich kon ik de schoonheid ervan wel zien, maar ik vond hem hoofdzakelijk saai.

Na hem pas geleden nog een keer gekeken te hebben, moet ik concluderen dat dat beeld niet erg veranderd is. Hij is prachtig, maar wel saai. Misschien zit de schoonheid hem juist wel in de saaiheid.

11:16 p.m.  
Blogger raybanoutlet001 said...

yeezy boost 350
mlb jerseys authentic
yeezy boost 350
yeezy boost
http://www.uggoutlet.uk
adidas nmd
air jordan retro
nike air huarache
nike air zoom structure 19
chrome hearts
christian louboutin outlet
ray ban uk,cheap ray ban sunglasses
michael kors handbags
tiffany online
toms outlet store
fitflops clearance
nike air zoom pegasus 32
ralph lauren uk

8:11 a.m.  
Blogger Unknown said...

adidas nmd
michael kors outlet store
michael kors factory outlet
fitflops clearance
lebron shoes
kobe 9
adidas stan smith
af1
michael kors handbags
longchamp le pliage
20170603

6:07 a.m.  
Blogger Unknown said...

zzzzz2018.6.15
ed hardy uk
moncler outlet
skechers outlet
soccer shoes
louboutin shoes
moncler outlet
ray ban eyeglasses
supreme outlet
true religion outlet
fitflops shoes

7:43 a.m.  
Blogger SSSSSS said...

nike football boots
goyard bags
fila
adidas eqt
air jordan 4
tory burch
yeezy
pandora charms
gucci belt
yeezy shoes

10:58 a.m.  
Blogger yanmaneee said...

yeezy boost 350 v2
converse outlet
cat boots
lacoste polo
adidas stan smith
off white shoes
yeezy boost 350
adidas eqt support
yeezys
nike lebron soldier 10

10:33 a.m.  

Een reactie posten

<< Home