zondag, juli 01, 2007

Afstand

Ik ben er inmiddels aan gewend: Willemijn heeft gelijk. Al jaren strijden we over de vraag welke route naar de tramhalte het kortst is, die naar tram 2 (Willemijns optie) of die naar tram 3 (Mijn hoogstpersoonlijke gelijk). Zojuist ontdekte ik (wat laat wellicht, in meerdere betekenissen) een prachtig Google Earth gadget: Je kunt de lengte van een pad meten. Trek een lijntje, klik waar je van richting verandert, trek een nieuw lijntje, en zo verder. En wat blijkt: Willemijn heeft niet een beetje gelijk: haar route is 527 meter lang, die van mij 746 meter. Auw! Van huis naar school op de fiets levert een afstand van ruwweg 3700 meter. Daar doe ik tussen tien minuten en een kwartier over. Dat kan dus sneller. Van hier naar mijn ouderlijk huis is verder dan van hier naar Engeland. En, het meest verbazingwekkend, de afstand van Malmø naar het noordelijkste puntje van Zweden is inderdaad langer dan de afstand van Malmø naar Rome (1545 km versus 1527 km). Hemelsbreed natuurlijk. Tegen gedegen betaling wil ik best eens uitzoeken of dat over de weg ook zo is. Stort uw bijdrage op rekeningnummer 162216416 t.n.v. F. Blaakmeer o.v.v. 'Malmø'.