woensdag, december 23, 2009

Blues


Maandag had ik last van vakantieblues. Er is een zee van tijd en er zijn vijfhonderddrieentachtig dingen te doen die morgen ook nog kunnen. Wat doen we vandaag? Helemaal niets. Zelfs een afwasje is teveel. Waarom heb ik dat, aan het begin van elke vakantie die wat voorstelt? De overgang van alles naar niets is blijkbaar moeilijk, vooral wanneer je dat niets wilt vullen met allerlei nuttigs. Ach, het zal wel ergens goed voor zijn, net als verdringen.

Gisteren zat ik in de tram, in één van de weinige die reden. Bij het instappen had ik een vreemd geplaatste stoel veroverd. Mijn benen staken in het looppad. De tram liep zo vol dat er na korte tijd wel vijf mensen bij me op schoot stonden, zo voelde het althans. Een mevrouw die dat woord ook nog van vroeger kende lachte mijn aanbod weg. Ze hield zich wel vast aan haar kleinzoon. Gezellig deinde de meute heen en weer. Winterweer verbroedert en verzustert.

Vandaag was ik al vroeg actief. Om een uur of tien voer er een groot schip met geld de internetbankiertoestand binnen. Leve het onderwijs, leve de dertiende maand. Het is een maand van vierentwintig dagen, maar we klagen maar niet. Bleek eerder deze week de dvd-spelert kapot, vandaag hebben we daar op nogal onstuimige wijze wat aan gedaan. Er komt een blue ray spelert, maar dan moet er ook een andere televisie. Dat mag wel, want de beeldbuis die er staat is van ruim voor de verhuizing.

Het schijnt dat intellect omgekeerd evenredig is met het formaat van je tv. Mijn IQ is vandaag met een punt of veertig gedaald. Of is het omgekeerd evenredig aan? Ja, dat weet ik dus niet meer.

5 Comments:

Anonymous willemijn said...

Bonnen, een dertiende maand - sommige werknemers worden wel gul bedacht door de werkgevert.... Ben ik blij dat ik er met zo een getrouwd ben in gemeenschap van eindejaarsuitkeringen. Hoewel, als die krasloten van mijn werkgevert iets hadden opgeleverd ....

7:37 a.m.  
Anonymous Die zeurcollega said...

Hoi Frank,

Bij deze wil ik even inhaken op iets wat je schrijft, maar als je daar niet van gediend bent, dan snap ik het natuurlijk als je mijn reactie gewoon verwijdert.

Het gaat om het grote schip met geld dat jij binnen ziet varen.

Zelf word ik meestal niet meer dan gematigd blij van de bijschrijving, omdat ik al zo'n beetje weet hoeveel het zal zijn, en het dus geen prettige verrassing meer is. Oké, in december en in mei is het meer dan normaal, maar ook dat weet je
van tevoren.

Maar waarom ik reageer: eigenlijk stoort het me als docenten blij zijn met hun salaris. En dat is raar, want met degene die zich stoort aan andermans
blijdschap, is natuurlijk zelf iets mis. Maar waar komt die ergernis dan vandaan? Want zelf ben ik ook niet onoverkomelijk ontevreden over mijn salaris; anders was ik sowieso nooit naar het onderwijs overgestapt.

Het punt is dit: deze tevredenheid is één van de oorzaken van de problemen in het onderwijs: het grote en groeiende tekort aan goedopgeleide docenten. Tevreden docenten houden immers de lonen laag, en lage lonen trekken mensen aan die daar kennelijk tevreden mee zijn. En dat zijn in veel gevallen helaas niet de best opgeleide mensen.

Waarschijnlijk vertel ik je ook met het nuvolgende niets nieuws: eerstegraders lopen pakweg 23 procent achter op salarissen van ambtenaren met een gelijk werk- en denkniveau (bron: een overheidsrapport dat ik zo snel niet bij de hand heb) en gemiddeld zeker 30 procent op academici in het algemeen (bron: TPEdigitaal / wetenschappelijk tijdschrift voor economische theorie en beleid). Dat is, samen met een aantal andere problemen, een belangrijke oorzaak van het grote en toenemende gebrek aan goedopgeleide docenten.

Leve het onderwijs, zeg je, maar zeggen de kiezers jou dat na? Een land dat structureel verzuimt om ervoor te zorgen dat academici voor het gesubsideerde onderwijs kiezen, roept over zich af dat de kwaliteit van dat onderwijs daalt. En een land dat het gesubsidieerde onderwijs verwaarloost, speelt op termijn de opkomst van een steeds beter particulier onderwijs
in de kaart: onderwijs alleen voor mensen die het kunnen betalen, met een alleen nog maar grotere maatschappelijke tweedeling tot gevolg. En dát is natuurlijk niet iets om blij van te worden.

11:00 a.m.  
Blogger Niels said...

@ Die zeurcollega.

"... en lage lonen trekken mensen aan die daar kennelijk tevreden mee zijn."

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand ergens gaat werken omdat de lonen laag zijn.

9:40 p.m.  
Anonymous Die zeurcollega said...

@niels

Niels schreef:
"Ik heb nog nooit gehoord dat iemand ergens gaat werken omdat de lonen laag zijn."

Ik ook niet, maar dat beweer ik ook niet.

Mensen die door bijvoorbeeld hun hogere opleidingsniveau kunnen kiezen uit verschillende soorten werk die ze leuk genoeg of ongeveer even leuk vinden, zullen, al het andere constant gehouden, doorgaans kiezen voor het beterbetaalde soort werk. Dat zal vaak dus niet het onderwijs zijn.

Daar ontstaan dus vacatures, maar die zijn vervelend voor een school: lesuitval, dalende resultaten, boze ouders, urennorm; noem maar op. Dus nemen ze mensen aan die minder/ondergekwalificeerd zijn, maar die het salaris wél accepteren, omdat ze elders bijvoorbeeld niet aan de bak komen of nóg minder verdienen.

Die ondergekwalificeerden gaan er dus juist werken omdat de lonen er voor hen relatief hoog zijn. Maar als onderwijssector trek je er dus mensen mee aan die het niveau omlaag halen.

Daarbij komt ook dat particuliere scholen als dat loont hun salarisbudget kunnen oprekken door hun prijs te verhogen. Gesubsidieerde scholen hebben die ruimte niet. Op termijn kunnen particuliere scholen die status en kwaliteit gaan bieden, dan dus bijvoorbeeld de gymnasia gaan overbieden. Een proces dat zichzelf dan zal versterken.

Als je leest dat het CDA plannen aan het maken is voor grote bezuinigingen op het onderwijs, en ook op de lonen in de collectieve sector, dan is die mogelijkheid misschien wel dichtbij dan je zou denken.

En dat is dus wat je uiteindelijk krijgt in een land waarin goed onderwijs bij veel kiezers en politieke leiders een lage prioriteit heeft: ouders die het wél belangrijk vinden en het zich kunnen veroorloven, gaan het voor hun eigen kinderen gewoon wél regelen. Heel begrijpelijk natuurlijk, maar in veel gebieden waar van een scherpe tweedeling sprake is (Latijns Amerika, VS, Zuid-Afrika, Groot-Brittannië) zie je een akelige constante terug: een hoger niveau van geweld.

1:03 p.m.  
Blogger Unknown said...

lululemon, oakley pas cher, hogan, tn pas cher, new balance pas cher, north face, lacoste pas cher, ray ban uk, michael kors, true religion jeans, hollister pas cher, nike air max, timberland, mulberry, hollister, ray ban pas cher, nike huarache, coach outlet, nike roshe, abercrombie and fitch, converse pas cher, michael kors, air jordan pas cher, true religion jeans, vanessa bruno, nike free run uk, longchamp, longchamp pas cher, michael kors, nike air max, nike air max, nike blazer, nike roshe run, ralph lauren uk, hermes, north face, nike free, burberry, michael kors, sac guess, nike trainers, air max, air force, louboutin pas cher, coach purses, true religion outlet, replica handbags, sac longchamp, true religion jeans, vans pas cher, ralph lauren pas cher

4:54 a.m.  

Een reactie posten

<< Home