donderdag, september 02, 2010

Verzuild


Waarin een klein land klein kan zijn. Van bloedgroepen hadden we al jaren niets meer gehoord, maar het lijkt nu toch alsof een nieuwe verzuiling over het CDA vaardig is geworden. De Zeeuw tegen de Limburger.

Waarom liet Ab Klink zich gisteravond zo verschrompelen? De lichaamstaal sprak boekdelen: hier liep een melaatse. Even later verscheen de stralende Verhagen. Zijn wangen worden altijd ietsje boller wanneer er pretjes naar buiten willen. Gisteravond stond het blijde hoofd bijna op ontploffen.

Wilders en Markje moeten er nog een nachtje over slapen. Geef ze eens ongelijk.

Ik vermoed dat het weer allemaal de schuld van Cohen is.

Zullen we verhuizen? Belgiƫ?

2 Comments:

Blogger Salomon said...

Belgiƫ? Bij onze eveneens monarchistische zuiderburen is de informateur(daar 'preformateur' gedoopt) op de thee bij de koning, die hiervoor zijn vakantie heeft afgebroken. Zijn 'ultiem compromisvoorstel' is niet aanvaard is door de zeven (!) onderhandelaars, en zo varen onze patatbakkende vrienden nog even stuurloos door. Once more.

Overigens kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat 'de brief' bedoeld is om gelekt, of in ieder geval gepubliceerd te worden.
Ik citeer van pagina 4: "Hoe ervaart de officier van justitie het als hij vraagt om bijvoorbeeld het denaturaliseren -het ontnemen van het Nederlands staatsburgerschap- van een crimineel met Marokkaanse komaf, ..."
De brief heeft als aanhef "Beste Henk (Bleker; de interim-partijleider, red.), Maxime,"

Als ik een lijstje zou moeten maken van mensen waar het woord denaturaliseren aan moet worden uitgelegd, staan deze twee personen ergens onderaan. Eerst passeren de 1,5 miljoen mensen die door onder andere CDA-prominenten 'gedemoniseerd worden', de ongeveer een miljoen mensen over wiens rug Wildes populair is geworden, etc.

Verder in de brief lees ik tussen de regels door een bevestiging van mijn vermoeden: ik stel me Klink voor die met een hoofd als een tomaat in een parkeergarage bij het binnenhof een NOS-verslaggever ontmoet, hem 5 velletjes in de handen stopt, en snel teruggaat naar het crisisberaad. Moge zijn God hem bijstaan als zijn eens zo geliefde partij alsnog de (voor hem) 'onbegaanbare weg' met de PVV bewandelt.

5:51 p.m.  
Blogger Salomon said...

Als je het over de duivel hebt...

Zojuist lees ik op nu.nl dat de formatie mislukt is. Een minderheidscoalitie van VVD, CDA met gedoogsteun van de PVV is van de baan. De fractievoorzitters geven persconferenties, de informateur werkt aan zijn eindverslag. De adviseurs van Beatrix krijgen het druk; Wilders mag doen waar hij Cohen voor vervloekt - theedrinken. Maar misschien wordt het nu door mijnheer Klink toch theedrinken in doorpolderland, aangezien de PVDA een steeds onvermijdelijkere partij wordt. En als ik mij niet vergis vervult het de schrijver van het oorspronkelijke bericht met vreugde dat zijn stem dan niet in de oppositie terechtkomt - vooropgesteld dat Job toch niet moet gaan jobhunten.

De radiostilte is over, het informeren wederom begonnen. Prominenten kunnen met een gerust hard slapen, en de lijst van (in)formateurs in 2010 kan weer uitgebreid worden. En Klink? Waarschijnlijk steft die een stille dood in de oppositie. Maar hij heeft gewonnen.

5:58 p.m.  

Een reactie posten

<< Home