donderdag, augustus 26, 2010

Vermeend heldendom


Wat nou regen. Krijg de hik, we willen naar buiten. Verrassend veel bruggers zijn het met ons eens. Om vier uur dwaalt een lange stoet de duinen in, gehuld in kleurige regenkleding. Ja, we worden nat.

Op de terugweg is het smalle pad versperd door een achttal runderen. Wat te doen? Je kunt er tussendoor, maar dat slechts één voor één en dan nog heel voorzichtig. Ik mag als eerste. De beesten kijken me wantrouwend aan, maar gaan aan de kant. Doen?

Nee, er hoeft maar een van de kinderen raar te doen en de beesten worden echt bang. Die verantwoordelijkheid is te groot. De groep maakt een omtrekkende en illegale beweging door het struweel en voegt zich verderop bij de enige held van het gezelschap.

Inderdaad, uw scribent. Ik heb mijn vlag geplant.

Ooit was ik met mijn vrouw in een Engels weiland. Er stonden grote koeien met serieuze horens. Een van de koeien zette een charge in, boos, in onze richting. Mijn reptielenbrein wierp zich met honderd kilo en al onsierlijk over een prikkeldraadversperring. Mijn vrouw bleef versteend achter. Ik moet het nog vaak horen, maar verder vertelt ze het gelukkig aan niemand. Held!

6 Comments:

Blogger Rosa Storm said...

Wij vinden u allemaal heel dapper hoor!

8:31 p.m.  
Blogger Salomon said...

Dat doet me denken aan mijn vakantie in het Krugerpark. Op een weggetje langs de rivier kwamen we op de eerste dag een buffel tegen, en toen nog een. Het bleek een kudde van ongeveer 400 beessies te zijn die de weg overstaken om een avondje te gaan drinken.

Wij voelden geen misplaatst heldendom. Wij zaten in de auto.

9:32 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

pff wat een verhaal allemaal zeg en dan sommige woorden. Kan het niet in gewoon simpel Nederlands?De brugklassers snappen al helemaal niet als er zo tegen hen wordt gepraat zoals: pandemonium, struweel, scribent. Hopelijk gaan de lessen in de klas wel simpeler

9:52 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Blaakmeer is natuurlijk wel een erkend intellectueel, dus het gebruiken van moeilijke woorden krijg je er denk ik niet uit. En dan ook nog les geven op een gymnasium, als anderen hem niet hadden erkend had hij dat zelf wel gedaan.

10:03 p.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Ik weet niet wie deze anoniem is, maar wen er maar aan. Zo is Blaakmeer. Natuurlijk houdt hij wel rekening met de woordenschat van de bruggers, maar in de blogs zult u nog wel vaker zulke prachtige woorden tegenkomen. Als hij ze niet gebruikt had, had ik ze niet gekend. Zo leer je nog eens wat!

10:04 p.m.  
Anonymous Willem said...

@anoniem: wen er maar aan. Zo hoort/moet het er aan toe (te) gaan op een gym (vind ik). Prachtige blogstukjes hier, ik heb met genoegen enkele postings gelezen, en wenste mezelf eenzelfde elegantie. Je kan er nog wat van opsteken!

mhg, Willem (Boogers, vader van een kersverse brugpieper)

11:39 p.m.  

Een reactie posten

<< Home