zondag, januari 09, 2011

Störig

Een week of twee geleden kocht ik bij de kringloop een verloren boek. Als ik me goed herinner diende het tijdens de eerste jaren van mijn studie als handboek voor de geschiedenis van de filosofie. Een populariserend werk, maar, zo blijkt ook bij herlezen, geen oppervlakkig werk, al is het in de woorden van de auteur, "niet geschreven voor vakfilosofen."

Natuurlijk, ik heb het over de Geschiedenis van de filosofie van Hans Joachim Störig. Wie in de tweede helft van de twintigste eeuw het terrein van de wijsbegeerte wilde verkennen greep naar de twee prisma pockets van Störig. Er was de aloude gecshiedenis van Bertrand Russell en er was Störig.

Ik kocht de beide goed geconserveerde boekjes vooral uit nostalgie, voor een habbekrats. Hoeveel overzichten heeft een mens nodig? Maar ziedaar, Störig is helder, welonderscheiden en warmbloedig. Wie was die man eigenlijk?

Een amateurastronoom. Jawel. En het mooiste onverwachte feit: Hans Joachim werd geboren in 1915 en is gewoon nog onder ons.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Goeie mayonaise en filosofen verhalen.

12:09 p.m.  

Een reactie posten

<< Home