donderdag, maart 10, 2011

Globe


Het is zover. Al jaren werp ik steelse blikken op de prachtige schoolglobe in lokaal 21. Ik wil ik wil ik wil. Maar ja, het plotselinge verlies van de schoolglobe zou iets teveel opvallen, en aangezien ik al vaak tegen collega Dick de V. heb gezegd dat bij vermissing van het ding misschien eerst maar eens bij mij thuis gezocht moet worden, is verduistering geen optie.

Daarom betrad ik vanavond met zekere tred de onvolprezen reiswinkel Stanley & Livingstone in hartje Den Haag. Als man met een missie. Ik ga een globe kopen. Harry, de vriendelijke en licht ironische verkoper, heeft een sales pitch die hem geld kost: hij noemt de goedkoopste van de twee mooiste opties een Kennedy-globe. Ik ben meteen verkocht. Omdat ik geld uitspaar koop ik er een prachtige dure Atlas of remote islands bij.

Als beloning mag ik mee naar de overkant, waar op de tweede verdieping een eldorado vol globes blijkt te bestaan. Terwijl Harry de juiste doos bij mijn aankoop zoekt, draai ik verlekkerd aan de grootste globe uit de magnifieke collectie. Het ding kost meer dan duizend euri en ik ben blij dat er in huis nergens plaats voor is. Men zou maar in de verleiding komen.

Meer dan tevreden met mijn kleinere maar nog steeds omvangrijke aankoop keer ik terug naar huis. Al een jaar of vijfentwintig, dertig verlang ik naar een globe. Het is zover.

4 Comments:

Blogger marcelkuyper said...

Jij bent echt een jongetje van acht gebleven. Toen ik acht was, was ik helemaal geobsedeerd door de globe van mijn oom. Van mijn ouders kreeg ik toen een (plastic!) globe met een lamp erin. Elke avond als het donker was, keek ik naar die verlichte globe en tuurde ik het aardrijk af.

12:20 p.m.  
Anonymous Marco said...

Na al die verhalen van u, eindelijk gedaan, werkelijk waar, gefeliciteerd meneer! Dat hij een mooi plekje mag krijgen.

1:32 a.m.  
Blogger Nils said...

Ben pas verhuisd en vond op zolder m'n oude globe-met-lamp terug. Natuurlijk heb ik 'm meegenomen, en nu prijkt -ie pontificaal op de schouw. Vreemde namen van verre landen en steden, een onuitputtelijke bron van inspiratie!

6:13 p.m.  
Blogger maids said...


أفضل شركة شراء اثاث مستعمل بالدمام هي مؤسسة كنوز شراء اثاث مستعمل بالدمام والتي تجعل من مشكلة التخلص من الأثاث القديم مسألة سهلة وبسيطة ومن السهولة والسرعة حلها و بدون أي خسائر أو قلق من استغلالكم ماديا .
خدمات حقين شراء اثاث مستعمل بالدمام :
هل المشكلة الأساسية لديكم عند السفر أو الانتقال من مكان لأخر هو كيفية التخلص من الأثاث وبيعه ؟ هل تخشي أن بسبب اضطرارك لبيع الأثاث و المغادرة بسرعة أن يتم استغلالك من جانب أشخاص أو شركات شراء اثاث مستعمل بالدمام ؟ هل تخشي أن تكون مدة بيع الأثاث المستعمل طويلة و تؤخرك عن موعد سفرك أو تكون مرهقة وتحتاج لجهد ومتابعة في فك الأثاث و نقله و بيعه ؟ هل لا تملك الوقت الكافي للتأكد من أفضلية الشركة التي تتعامل معها ؟ هل أنت من الراغبون في التجديد و التغيير و تريد تجديد أثاثك و تغييره بأشكال أجدد و أحدث ؟ هل تخشي عدم التقدير المناسب والصحيح للأثاث وخاصة إن كان الأثاث مازال بحالة جيدة و تريد فقط تغييره ؟
ولمزيد من المعلومات يرجى زيارة الرابط التالى
https://naz.com.sa/%D8%B4%D8%B1%D9%8...5%D8%A7%D9%85/

12:54 a.m.  

Een reactie posten

<< Home