maandag, april 16, 2007

Een vreemde stam


In de antropologie heet het het 'actor/observer' probleem: je kunt een vreemde stam alleen begrijpen als je er deel van uitmaakt. Vreemde stammen zijn dus niet te begrijpen. Heel af en toe probeer ik mij voorzichtig in te leven in de leden van de National Rifle Association. Meer dan twee eeuwen geleden schreven de vaders van de Amerikaanse constitutie dat het dragen van een wapen een onvervreemdbaar recht is. Best nuttig, in de rimboe. De laatste resten echte rimboe zijn verdwenen toen Theodore Roosevelt president was en mijn opa een broekeman. Nou, lange broek dan, maar toch.
Het recht 'to pack' is gebleven. In Virginia werden ze er vandaag weer aan herinnerd. Zou er nou ergens in de hoofden van de leden van de NRA een klein spoortje twijfel opflakkeren? Nee, er is geen reden voor een hernieuwd verbod op 'deadly assault weapons', want de verwarde jongeman in kwestie gebruikte een handvuurwapen, en die kan je overal om de hoek kopen. Het idee om ook dat te gaan verbieden is natuurlijk bespottelijk, want onconstitutioneel. Echt ik doe mijn best, het moeten toch voor een groot gedeelte fatsoenlijke oppassende westerse burgers zijn, maar het lukt me niet. Een hele vreemde stam.

2 Comments:

Blogger Xander Michiel Beute said...

Het Huis van Afgevaardigden stemde vorig jaar voor een wet die de nationale overheid verbiedt om geld te steken in campagnes voor kindveilige 'sloten' op de trekker van handwapens.

De wapenlobby houdt een wet tegen die hanen- en hondengevechten strenger aanpakt. Ze vreest dat de voorstanders straks het schieten op wilde paarden vanuit helikopters even hard wil aanpakken.

12:10 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

En vanochtend hoorde ik een commentaar dat er zoveel doden gevallen waren juist omdat op de campus wapenbezit verboden was> Hoe kan een land dat zoveel goeds heeft voortgebracht (denk aan de muziek), tegelijkertijd zo blind zijn?

Gerhard

1:43 p.m.  

Een reactie posten

<< Home