zaterdag, februari 28, 2009

Proefwerken


Op de grote tafel liggen proefwerken. De kindjes hebben hoekjes gemeten en getekend en berekend. De meeste doen het goed. Ik mag het nakijken. Nee, ik moet het nakijken.

Vluchtgedrag !!!!

Over negen dagen moet het af zijn. Ik ben al begonnen, dat is bijzonder. Dat is heel goed van mijzelf. Nu mag ik iets doms doen om het werk uit te stellen. Ik gooi Intolerable cruelty in de dvd-speler.

De film is leuker dan ik dacht, al blijft het een mindere Coen-broertjes film. Ebert legt uit waarom:

The Coens sometimes have a way of standing to one side of their work: It's the puppet and they're the ventriloquists. The puppet is sincere, but the puppetmaster is wagging his eyebrows at the audience and asking, can you believe this stuff? Joel and Ethan are bounteously gifted filmmakers, but sometimes you just want them to lay off the irony and climb down here with the groundlings.

Ebert slaat, zoals zo vaak, de spijker op de kop. De beste Coen-films, Fargo, The big Lebowski en No country for old men koppelen stilistische brille aan eerbied voor het verhaal. Intolerable cruelty doet dat bepaald niet, maar de film is wel bij uitstek geschikt om de gedachte aan correctiewerk te verdijven.

Eens kijken, veertien uur achttien. Dan kan ik vanmiddag de eerste klassen afkrijgen en vanavond beginnen aan de tweede en morgen twee afmaken en drie doen. Vier moet dan maar wachten. Er staan hier wel erg veel dvd's in de kast, dat is ook weer waar. En boeken en een computer en boodschappen en de tuin en plankjes verven voor het kastje op de gang en de schuur opruimen en even de stad in of naar het strand want dat doen we nooit.

"Heeft u de proefwerken nagekeken?"
"In de vakantie? Wat denk je zelf!"

12 Comments:

Blogger Suzanne said...

Tja, vanaf de tweede klas vragen ze het toch niet eens meer?
Ik denk dat we allemaal egocentrisch genoeg zijn om dat gemeen van u te vinden. Ik niet, natuurlijk. Ik heb mijn cijfer al.

3:20 p.m.  
Blogger Yes we can. said...

Hmm... Ik hoor dat korte zinntje nog vaak door de klas zweven! Maarja, ik wil mijn cijfer eigenlijk nooit weten, dat lijkt me beter... :D

4:26 p.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Na twee periodes wisten we van tevoren al dat u de cijfers niet zou hebben! Mevrouw Fortgens heeft ze meestal wel meteen, maar vorige keer ook niet. U bent echt niet de enige leraar die gewoon vakantie viert en niet veel zin heeft om na te kijken. Er zijn echter ook leraren die ze meteen de dag van het proefwerk al nakijken! (mevrouw Visser van Latijn bijvoorbeeld, die had de cijfers een dag na het proefwerk al)

6:47 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb de afgelopen week de schoolexamens nagekeken van mijn 6e klassers: 1276 handgeschreven antwoorden op 22 open vragen, tot nu toe. Ik moet er nog 290 doen. Ik denk dat ik aan die 1276 antwoorden ruim 20 uur kwijt ben geweest. Daarnaast nog nieuwe lessen voorbereiden: een compleet nieuw eindexamenonderwerp, voor de komende periode. En dan liggen daar ook nog eens de repetities van mijn zes 3e klassen te wachten, gelukkig allemaal mc-vragen.

Straks komen de Centrale Examens. Inclusief een grondige analyse van de examenopgaven, zal dat (met 2 examenklassen en 61 leerlingen) naar schatting zo'n 100 uur werk zijn. Dan reken ik de tweede correctie en eventuele herexamens nog niet eens mee.

Niet nakijken in de vakantie? Ik zou niet weten wanneer ik het anders moet doen.

Vn

6:50 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Goh Soedish, kijk jij het echt na? Ik zet altijd maar wat streepjes voor de vorm en plak er een cijfertje boven.

7:59 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dat cijfertje, doe je dat met zo'n bingo-molentje? (Balletjes 1 t/m 10 in het molentje, draaien..., en leerling x heeft een...plop: 7! Goed gedaan leerling x!)

9:00 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Nee joh, ik kijk gewoon of ik ze een beetje aardig vind. Brutaal geweest is een 5, lief lachen om mijn flauwe opmerkingen een 8

9:26 p.m.  
Blogger Suzanne said...

Aaaaah, ik heb dus nooit lief genoeg gelachen! Dáár kwamen de 4en vandaan! Eureka!

10:35 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Stel je niet zo aan Van Geuns! Vieren????

Wel significant: je schrijft iets onbenulligs over proefwerken nakijken en je blog verandert accuut in een chatroom.

10:54 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind dat hier veel te veel kinderen rondhangen. Zo moet je nog gaan oppassen wat je opschrijft... :(

11:38 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Afgelopen dinsdag heb ik één hele rotdag gedaan over toetsen van klas 4 en 5, vanmorgen keek ik tussen tien en één uur de toetsen van één derde klas na. Niet dat die proefwerken zo lang waren, niet dat mijn leerlingen hun toetsen zo verrot gemaakt hebben, nee, ik heb gewoon zo'n vreselijk rothekel aan dat nakijken!

Blaak, ik ben je dankbaar dat je uit de nakijkkast bent gekomen. Ik zoek ook de hele dag naar uitvluchten. Hyves, boek van Siebelink, baby van Graddy, YouTube, telefoon, de kroeg, de blaakblog. En uiteindelijk is bij mij alles altijd op tijd af, ik ben per slot van rekening geen ... of ... (vul een collega in naar keuze). Maar ik ben ook niet zo streberig als ... of ... (vul een collega in naar keuze).

Het komt allemaal goed (deels na de vakantie).

JV

12:00 a.m.  
Blogger Marco said...

haha heerlijk om te horen dat sommige leraren ook het vreselijke drang hebben om uit te stellen met proefwerken (in ons geval leren)...

Inderdaad, net als heer vogel, zoek ik in de proefwerweek altijd manieren om te 'procrastinaten', zoals ze dat mooi in t engels zeggen. Youtube, Hyves, Wiki/Uncyclo-Pedia en Blaakblog zijn dan wel de toppers hoor!

Aan de andere kant ook weer mijn respect en dank voor de leraren die altijd tijdig zijn, zoals mijn professeure van de 4e en meneer verhoeven.

9:51 a.m.  

Een reactie posten

<< Home