woensdag, juni 24, 2009

Smeltende resten


Luister, ik ga niet zeggen dat ik een kok ben. Maar, echter. Volgens mij is het volgende nooit eerder bedacht:

Men neme een pot zure haring waaruit alle haring is weggevorkt. Er rest een zuur waterig sapje met bijna glazige stukjes ui en geel-witte zaadjes. Is het mosterdzaad? Dat zou zomaar kunnen.

Men neme tevens een koekepan zonder tussen-n waarin kort geleden kruidige worstjes zijn gebakken in ruim boter. De worstjes zijn een beetje gebarsten waardoor de boter enigszins is gecontamineerd. Het overtollige vet is vervolgens gestold in de pan.

Met neme ten derde een brood van kwaliteit, zacht van binnen en hard van buiten en vooral met smaak van zichzelf, een beetje donker, een vol beetje koren.

Ga nu alsvolgt te werk:

1. Zorg dat het na middernacht is.
2. Zorg voor trek, hartige trek.
3. Ontsteek de vuren.
4. Bak de uiige resten uit de pot haring op hoog vuur in de pan met het overtollige vet.
5. Snijd flinterdunne plakjes van het brood en bak deze mee zodra de ui bruinig wordt.
6. Voeg een vleugje zout en een vermoeden van peper toe en laad het geheel uit de pan op een bord.
7. Vraatzucht!!

En dan naar bed.

8 Comments:

Blogger Suzanne said...

Dit culinair niveau heb ik nog nooit bereikt. *slik*

7:37 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dit stukje is zeker geestig: Uien uit de onderkant van een vies potje zuren haring in een pan met opengebarste vette worstjes? Welk meisje of vrouw is nou met of voor dit gerecht te verleiden? Maar het is waarschijnlijk een echte mannen-late-night-stappen-hap. Voor Vikingen bedoeld die terug komen van plundertochten en walvisvaarten en daarna nog vele schedels gevuld met bier dronken. Dan een prima gerecht.

Voor iedere andere vorm van hartige trek:
Probeer de nieuwe haring aan t begin van de Fred (tegenover ah). Daar heb je alleen een beetje geduld voor nodig en €1,90 euro. (Eigenlijk €3,80 want ze zijn echt echt te lekker!)
Mmmmm..

Nina

7:45 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Na nakijken heb ik ook wel eens behoefte aan iets bijzonders.....

Tr

10:59 a.m.  
Blogger Marco said...

dit wil ik serieus een keer proberen.

Misschien iets voor een (cats)festival voor volgend jaar?

"Blaakmeer's Kraam van Wonderen en Genot"?

12:53 p.m.  
Anonymous Wyneke said...

Ik kom zeker naar Blaaks Kraam van Wonderen en Genot.

Zorg dat het recept in de Aemu komt zou ik zeggen!

1:00 p.m.  
Blogger Marco said...

Hmm opeens vroeg ik me af:

Hoe bent u hierop gekomen?!
Vlaag van genialiteit?
Jarenlang onderzoek?
Bier?

5:31 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

wodka, heel veel

5:52 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wanneer mag ik eindelijk weer eens komen eten?

JV

12:06 a.m.  

Een reactie posten

<< Home