maandag, juni 21, 2010

Dagdromen


Wat ik wil? Dat je voor vijf uur in de nacht in slaap valt en dan om vijf uur precies wakker wordt, geheel hersteld van alles. Gezond tot in je diepste vezel. Wat meer is: vanaf nu verloopt de tijd een factor zestig sneller. Wanneer je wilt worden minuten uren. Sta je normaal om zeven uur op? dan heb je vanaf vijf dus honderdtwintig uren om te lezen wat je wilt. Wat nog meer is (ja hallo, hoezo? Het was een fantasie ja), wat je leest staat voor eeuwig in je brein gebeiteld.

Ik ga terug naar mijn eerste studiejaar. Ik studeer opnieuw theologie, maar ook filosofie en psychologie en geschiedenis en Engels en Frans en Duits. Ik vergeet nog Russisch (om over film te lezen) en Italiaans (om over kunst te lezen) en Spaans. Alle tijd van de wereld en, om met Resnais te spreken, alle herinnering van de wereld.

Dat het me niet gegeven is, maakt dat zo lui?