Le jour se lève
Het jaar waarin de Tweede Wereldoorlog begon was een uitstekend filmjaar. Het prachtboek van Garbicz en Klinowski, “Cinema. The magic vehikel” (1975) zet de films van 1939 voor ons op volgorde van kwaliteit. De top drie wordt bezet door ‘Le jour se lève’ van Marcel Carné, ‘Stagecoach’ van John Ford en ‘La règle du jeu’ van Jean Renoir. Dat is een verbluffend rijtje, vooral als je bedenkt dat op plaats zestien ook nog Lubitsch’ ‘Ninotchka’ volgt (en tussendoor nog films van Wyler en Hawks). Merkwaardig aan dit lijstje is niet alleen de lage score voor Lubitsch, maar vooral de volgorde van de top drie. Nu al die films inmiddels ruimschoots met pensioen zijn is de volgorde omgedraaid; ‘La règle du jeu’ gaat inmiddels door voor één van de beste films aller tijden. In de top tien die het onvolprezen Britse tijdschrift ‘Sound and Sight’ elke tien jaar publiceert staat ‘La règle du jeu’ vanaf 1952 op respectievelijk de 10de, 3de, 2de, 2de, 2de, en (als u hebt meegeteld zijn we in 2002, anders ook), 3de plaats. Op één staat onveranderlijk, als de ‘Bohemian Rapsody’ van de cinema (auw auw, wat een gruwelijke vergelijking), Orson Welles’ ‘Citizen Kane’. In 1962 wurmde ‘L’Avventura’ zich op plaats twee, om vervolgens te tijdgebonden te blijken, en in 2002 haalde Hitchcock plaats twee met ‘Vertigo’, waarschijnlijk een blijvertje. Maar gemiddeld genomen is ‘La règle du jeu’ de op één na beste film aller tijden. Volgens de critici.
Wat is er gebeurd met ‘Le jour se lève’, de trotse winnaar van 1939? In de ‘Sound and Sight’ top tien van 1952, waarin ‘La règle du jeu’ als 10de eindigt, staat de film van Carné op een zevende plaats. Daarna verdwijnt hij volledig. Wat is er gebeurd? Twee dingen. Ten eerste maakte Carné na het succes van ‘Les enfants du paradis’ (1945) geen goede films meer. Mede daardoor, en dat is twee, werd hij door de jonge turken van de nouvelle vague als één van de sleutelvoorbeeld gezien van wat er mis met de Franse cinema voor 1959, ook al had François Truffaut nog wel waardering voor het poëtisch realisme van ‘Quai des brumes’ (1938), een eerdere film van Carné, en was André Bazin, de geestelijk vader van de ‘nouvelle vague’, vol lof over ‘Le jour se lève’. Maar met Carné was het gedaan. De auteurstheorie, paradepaardje van 'Cahiers du cinéma', het tijdschrift van de ‘nouvelle vague’, ging ervan uit dat de kwaliteit van film bepaald wordt door de regisseur, die zijn stempel zet op zowel vorm als inhoud van de film. Een regisseur die tien jaar lang goede films maakt maar daarna faalt was per definitie geen auteur, geen kunstenaar. In het geval van Carné werd de terugval in kwaliteit geheel verklaard vanuit de samenwerking met Jaques Prévert. Zolang Prévert zich met de films van Carné bemoeide ging het goed, daarna volgde bagger.
In zijn ‘Cinema. A critical dictionary’ wijst Richard Roud deze rigide beoordeling van het werk van Carné van de hand door verschillende tegenvoorbeelden te noemen. Niet alle films van Carné die gebaseerd zijn op een script van Prévert zijn even goed. ‘Le jour se lève’ is volgens Roud het meesterwerk van Carné; de dialogen zijn van Prévert, maar het script niet. De goede films van Carné zijn heel erg goed, dankzij Carné.
Ik zag ‘Le jour se lève’ voor het eerst toen ik een jaar of zestien was, en ik vond de film geweldig. Gisteren vond ik bij het opruimen van mijn boekenkast een schoolagenda terug uit 1978, toen ik in de zesde klas van het lyceum zat. In de agenda staat een lijstje van mijn toenmalige film-toptien. Carné’s film staat op drie, na ‘Novecento’ en ‘La nuit Americaine’. Voor de laatste twee schaam ik me tot achter mijn oren, maar voor ‘Le jour se lève’ niet. Vandaag, in het Haags Filmhuis, heb ik de film, die bijna nooit wordt vertoond, herzien. Toeval. Hoe dat was? Nog steeds prachtig! Binnenkort in dit theater.
Wat is er gebeurd met ‘Le jour se lève’, de trotse winnaar van 1939? In de ‘Sound and Sight’ top tien van 1952, waarin ‘La règle du jeu’ als 10de eindigt, staat de film van Carné op een zevende plaats. Daarna verdwijnt hij volledig. Wat is er gebeurd? Twee dingen. Ten eerste maakte Carné na het succes van ‘Les enfants du paradis’ (1945) geen goede films meer. Mede daardoor, en dat is twee, werd hij door de jonge turken van de nouvelle vague als één van de sleutelvoorbeeld gezien van wat er mis met de Franse cinema voor 1959, ook al had François Truffaut nog wel waardering voor het poëtisch realisme van ‘Quai des brumes’ (1938), een eerdere film van Carné, en was André Bazin, de geestelijk vader van de ‘nouvelle vague’, vol lof over ‘Le jour se lève’. Maar met Carné was het gedaan. De auteurstheorie, paradepaardje van 'Cahiers du cinéma', het tijdschrift van de ‘nouvelle vague’, ging ervan uit dat de kwaliteit van film bepaald wordt door de regisseur, die zijn stempel zet op zowel vorm als inhoud van de film. Een regisseur die tien jaar lang goede films maakt maar daarna faalt was per definitie geen auteur, geen kunstenaar. In het geval van Carné werd de terugval in kwaliteit geheel verklaard vanuit de samenwerking met Jaques Prévert. Zolang Prévert zich met de films van Carné bemoeide ging het goed, daarna volgde bagger.
In zijn ‘Cinema. A critical dictionary’ wijst Richard Roud deze rigide beoordeling van het werk van Carné van de hand door verschillende tegenvoorbeelden te noemen. Niet alle films van Carné die gebaseerd zijn op een script van Prévert zijn even goed. ‘Le jour se lève’ is volgens Roud het meesterwerk van Carné; de dialogen zijn van Prévert, maar het script niet. De goede films van Carné zijn heel erg goed, dankzij Carné.
Ik zag ‘Le jour se lève’ voor het eerst toen ik een jaar of zestien was, en ik vond de film geweldig. Gisteren vond ik bij het opruimen van mijn boekenkast een schoolagenda terug uit 1978, toen ik in de zesde klas van het lyceum zat. In de agenda staat een lijstje van mijn toenmalige film-toptien. Carné’s film staat op drie, na ‘Novecento’ en ‘La nuit Americaine’. Voor de laatste twee schaam ik me tot achter mijn oren, maar voor ‘Le jour se lève’ niet. Vandaag, in het Haags Filmhuis, heb ik de film, die bijna nooit wordt vertoond, herzien. Toeval. Hoe dat was? Nog steeds prachtig! Binnenkort in dit theater.
Labels: film
3 Comments:
ninest123 10.07
michael kors outlet online, polo ralph lauren outlet online, michael kors outlet online, michael kors outlet store, christian louboutin shoes, oakley sunglasses, burberry handbags, louis vuitton outlet, burberry outlet, oakley sunglasses wholesale, christian louboutin outlet, longchamp outlet, nike air max, prada outlet, louis vuitton, michael kors outlet, replica watches, tiffany jewelry, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, nike air max, nike outlet, uggs outlet, polo outlet, nike free, ugg boots, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, michael kors outlet online, replica watches, ugg boots, uggs outlet, uggs on sale, louis vuitton, tiffany and co, christian louboutin, jordan shoes, christian louboutin uk, kate spade outlet, tory burch outlet, michael kors outlet, chanel handbags, longchamp outlet, prada handbags, longchamp outlet, ray ban sunglasses, ray ban sunglasses
كيفية القيام تنظيف المنزل غرفة تلو الأخرى؟
الأسر الأمريكية لديها وقت فراغ أقل من أي وقت مضى إلى تميل إلى المنزل أعمال التنظيف، ولكن يصبح مهمة ساحقة إذا كنت لا مواكبة ذلك. وهنا بعض نصائح تنظيف مجالس بخميس مشيط المهنية لكل غرفة، وكيف في كثير من الأحيان لتنظيف المناطق المعيشية الأكثر استخداما من المنزل.
تنظيف المطبخ ومناطق تناول الطعام:
إذا كنت تفعل أي شيء آخر يوميا، تأكد من غسل الأطباق وتنظيف بالوعة و كونترتوب. امسح الفوضى على الموقد وداخل الميكروويف. الأرضيات هي وظيفة التنظيف المستمر اعتمادا على ما تم إسقاطه، ولكن إذا كنت قد تمكنت من الحفاظ على نظافة معقولة، ممسحة أسبوعيا. كل بضعة أسابيع، تشغيل محلول التنظيف من خلال غسالة الصحون لمنع تراكم وضمان أطباق تألق.
تنظيف موكيت بخميس مشيط
تنظيف كنب بخميس مشيط
تنظيف سجاد بخميس مشيط
ارقام الاثاث المستعمل بالدمام
محلات الاثاث المستعمل بالخبر
حقين الاثاث المستعمل بالجبيل
لا شك أن بيع أي قطعة أثاث مستعملة تسبب الكثير من الخسائر المادية لأي شخص حتى لو كانت في حالة جيدة ويمكن استخدامها مرة أخرى من قبل أشخاص أخرين لكن مع شركة شراء اثاث مستعمل فسيختلف الأمر كثيرا حيث دائما تكون على قدر كبير من الوعي بأنرعاية مصالح العميل لا بد أن تكون من أولويات الشركة.
لذلك فدائما ما نسعى دائما إلى تقدير أي جهاز كهربائي أو أي قطع خشبية وغيرها بالشكل المطلوب حتى لا يتم الإضرار بمصالح العميل المادية لذلك لا تتردد بالتواصل مع شركة اثاث مستعمل وستجد ما يسرك.
قد يرغب البعض في التعامل مع جهة معينة وذلك لأنه يثق بها لما لها من سمعة طيبة لكن بعد المسافات قد يجعلهم يضطرون إلى التعامل مع أقرب جهة من مسكنهم حتى وإن كانت على قدر كبير من الرداءة وعدم المسئولية.
وقد انتبهت شركة شراء اثاث مستعمل لذلك الأمر وقامت بعمل فروع في كافة أنحاء المملكة العربية السعودية لتقديم كل الخدمات المتميزة لعملائنا الكرام هذا بالإضافة إلى أن كل فرع يحتوي على مكان لتصليح العفش بكل أنواعه وأشكاله حتى وإن كان في حالة سيئة للغاية فمعنا لا تحمل أي هم.
إذا كنت لا تمتلك مبالغ كبيرة لشراء أثاث جديد تحتاجه في المنزل فيمكنك الأن من خلال شركتنا المتميزة شراء أي قطعة أثاث تخطر ببالك وهذا لأننا نحرص على توفير كل المستلزمات المنزلية من الألف إلى الياء فلا عليك سوى زيارة أقرب فرع إليك واختيار ما يحلو لك من أثاث وكل هذا بأسعار مناسبة جدا.
شراء الاثاث المستعمل بالمدينة المنورة
محلات الاثاث المستعمل بالمدينة المنورة
ارقام الاثاث المستعمل بالمدينة المنورة
• إزالة الأتربة من عليه أولاً بأول.
• الاهتمام بشفط الأتربة المتراكمة على الستائر والسجاد والموكيت.
• إذا كنت لا تستخدمين أي قطعة أثاث عليك بتنظيفها ومن ثم تغطيتها جيدا لحمايتها من الأتربة والشوائب.
Een reactie posten
<< Home