dinsdag, september 25, 2007

Nattvardsgästerna


Er is geen andere film te bedenken waarover zo'n mooi boek geschreven is dan Ingmar Bergman's "De Avondmaalsgasten". En er is ook nauwelijks een mooiere film te bedenken. Het boek is van Vilgot Sjöman en heet 'L136. Dagboek met Ingmar Bergman.' Sjöman beschrijft de film van het eerste idee tot de laatste recensie. We passeren de honderden keuzes die gemaakt worden tijdens het schrijven van het script, de opnames en de montage.
Ik las het boek jaren voor ik de kans had de film te zien. De film werd daardoor een groot geheim verlangen. Toen ik 'De Avondmaalsgasten' eindelijk zag viel de film scène voor scène nauwkeurig op de plaats die al jaren lag te wachten, en daarmee is alles gezegd. Gisteravond zag ik hem terug. Drie uur in het getroubleerde leven van een Zweedse dominee gevangen in nauwelijks negentig minuten sombere sobere en daardoor buitengewoon trefzekere film. Na al die jaren nog steeds helemaal waar. Ik ben maar weer aan dat boek begonnen.

Labels:

1 Comments:

Blogger Unknown said...


شركة الرائد هى ارخص شركة نقل عفش بالدمام متطورة تستخم احدث سيارات النقل وتعمل على اتباع الاساليب الحديث في نقل العفش ولذلك تعتبر افضل :

شركة شحن عفش من جدة الى دبي افضل

ونتميز باننا نقدم افضل نقل عفش بالدمام نقل في المنطقة الشرقية كلها اتصل الان
تكلفة نقل العفش من جده الي الرياض

_________

9:40 p.m.  

Een reactie posten

<< Home