vrijdag, januari 18, 2008

Reagan

Het lijkt een trend te worden: aan de vooravond van de primary in New Hampshire schoof de Clinton-campagne overal in de staat flyers in brievenbussen met een volstrekt leugenachtige bewering over Obama's standpunt inzake belastingen. Er was geen tijd om er nog adequaat op te reageren. Aan de vooravond van de caucus in Nevada, die morgen gehouden wordt, liegt Clinton opnieuw:

my leading opponent the other day said that he thought the Republicans had better ideas than Democrats the last ten to fifteen years

Wat Obama zei, middenin een gesprek van vijftig minuten met de voeten op tafel was dit:

Ronald Reagan fundamentally changed the direction of America in a way Bill Clinton didn't

Dat is een beetje pesterig maar niettemin feitelijk waar, zelfs buiten de context. Geen enkele politiek analist of historicus kan het hier mee oneens zijn. Maar Clinton maakt ervan dat Obama vindt dat Republikeinen betere ideeën hebben. Dat is iets heel anders dan gewoon waar. Dat is een leugen. Hillary Clinton liegt, al weken lang, en bij voorkeur vlak voor de stembussen open gaan. Wat zeggen ze ook alweer? 'How you run is how you govern.'

(Update: Clinton draait de duimschroeven nog wat aan: "Does that mean he’s for a government shutdown?" she asked. Deze verwijzing naar de republikeinse blunder tijdens het presidentschap van Bill Clinton is te schandalig voor woorden. Als deze mevrouw de nominatie krijgt ben ik voor het eerst in 34 jaar tegen de democratische kandidaat. En als het bij de republikeinen John McCain wordt ben ik zelfs voor de republikeinse kandidaat. Good heavens!!)

(Update: lees dit als je nog zin hebt)

3 Comments:

Blogger Xander Michiel Beute said...

Er gaat iets mis, Blaak. In je eigen kieskompas sta je dichtbij Clinton en is McCain in geen velden of wegen te bekennen. Vorm en buitenkant is erg interessant in de politiek, lijkt in Amerika soms zelfs de hele kwestie, maar uiteindelijk zijn de Verenigde Staten en de wereld hoe dan ook gebaat bij een Democratische president. Wie dat ook is.

11:16 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Beste Frank.
Heel toevallig dacht ik gisteren aan u (ik weet niet precies waarom), en dan staat google voor niets he... Ik zie dat u nog altijd in 't onderwijs zit (en in Den Haag) en u momenteel een blog bijhoudt. Vooral over de Amerikaanse politiek. Erg interessant, maar hoe bent u daar zo bij gekomen? Ik hoop dat alles goed met u gaat.
Met vriendelijke groeten,
Amarinsk Abels
(Uw voormalig leerling van de Klokslag, mocht u mij onverhoopt toch zijn vergeten ;))

9:54 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Amarinsk! Wat leuk! Mail me op blaakmeer@wanadoo.nl. En zeg jij. En natuurlijk ben ik je niet vergeten.

7:10 a.m.  

Een reactie posten

<< Home