vrijdag, augustus 01, 2008

Slope rating


36 - (het hoogste aantal Stablefordpunten - 36) x (113: Slope Rating)

Het is het soort formule waar je als modale wiskundeleraar niet van schrikt. Keurig lineair, niet compleet en nodeloos ingewikkeld opgeschreven. Ik bedoel: Handicap = (72 - het hoogste aantal Stablefordpunten) x (113:Slope Rating) scheelt één bewerking, is wel compleet en geeft hetzelfde resultaat.

Whatever. De ellende zit in de staart: 113:Slope Rating

Blijkbaar is er een soort gemiddelde moeilijkheidsgraad van golfbanen die overeenkomt met het getal 113. Vraag me niet waarom.

Vandaag haalde ik het schijnbaar royale aantal stablefordpunten van 39. Op Ockenburg. Vreugde was mijn deel, grote vreugde. Ik versloeg vriend Beute in Strokeplay, Matchplay en in Stableford. En ik haalde een handicap lager dan 36, met mijn eerste qualifyingcard ever!

Ja, jammer dan. Ockenburg schijnt zo makkelijk te zijn dat het feest niet doorgaat. Mijn handicap is nu 37. Ik rekende op minder dan 36. De golfbaan van Ockenburg heeft een Slope Rating van 98. Er is, kijkend naar de formule hierboven, niet al te veel wiskudig talent voor nodig om te zien hoe desastreus dat is.

Toegegeven, Ockenburg heeft maar vier par viers en verder alleen par drie's, maar de fairways zijn extreem smal en er is verradellijk water. Wat een belachelijk lage Slope Rating! We moeten naar een baan met een hoge SR, of we moeten op Ockenburg een stuk beter gaan spelen. Het laatste is echt wel denkbaar.

De afslagen waren vandaag bijna onveranderlijk prima, het kleine werk kan beter. De paar bunkerslagen waren buitengewoon kostbaar en driewerf kut.

Oeps. Lelijk woord. Sorry.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Gewoon een vraag, als leek. Is een handicap van onder de 36 begerenswaardig in het algemeen, of alleen nu voor jou?

10:35 a.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Dat verschilt. Wie bij wedstrijden graag kans wil maken op glimmend blik of een partij worst heeft het meest aan een hoge handicap. Maar ons gaat het om het onbekommerd streven naar perfectie, en daar hoort een zo laag mogelijke handicap bij. Idealiter heb je helemaal geen handicap, dan ben je 'scratch player'.
Handicaps hoger dan 36 worden niet toegekend. Dan kan je het gewoon niet. Om te beginnen streven we dus naar een handicap lager dan 36. Ik persoonlijk wil uiteindelijk een handicap tussen de 10 en 20. Dat moet haalbaar zijn.

12:03 a.m.  

Een reactie posten

<< Home