maandag, november 10, 2008

IJsland bij nacht


Vannacht waren we in IJsland. Het was er niet koud. We kampeerden.

Er was een winkel met een uitgebreid assortiment waaronder een ruime selectie topografische kaarten. De kaarten deden vermoeden dat we in het zuid-oosten van het eiland waren. Voor ik het echt goed kon onderzoeken wilde Willemijn weg uit de winkel, over de groene heuvel, naar het dal met de schapen, waar ook het restaurant was. We liepen door het restaurant en keken naar de tuin. Buiten leidde het pad vrij snel naar het centrum van een stad die zowel klein als vrij omvangrijk was. Er was een hoofdstraat waar mensen zich verdrongen. Onze fietsen lieten we achter.

Ik vroeg me af welke stad dit zou kunnen zijn. Er is geen stad in het zuidoosten van IJsland. De stad moest kleiner zijn dan ze leek. Maar er was een hoge toren op het stadhuis, en een nog hogere toren op de bakstenen moderne kerk even verderop. Ik wilde de kerk bezoeken, maar Willemijn besliste anders. We liepen terug richting de fietsen en kwamen door een modernistisch park. Willemijn nam plaats in een badkuipvormige fontein. Ik zei: "Je bent halfnaakt en iedereen kan het zien". Het gaf niet zei ze.

Ik dacht: "De weg terug door het restaurant en over de groene heuvel naar de winkel, dat moet te vinden zijn."