donderdag, januari 15, 2009

Cannes 1983


Tarkovsky en Bresson willen allebei de gouden palm en krijgen hem niet. De jury roept een speciale prijs in het leven voor de beide grootmeesters, voor Nostalghia en L'Argent. Orson Welles deelt de prijzen uit. Als Bresson opkomt krijgt hij geen hand van Welles. Hij kijkt Bresson niet eens aan. Tarkovsky krijgt wel een hand. Beide mannen krijgen een opgerolde oorkonde. Bresson wil niets zeggen. Tarkovsky wel. Hij loopt naar de microfoon en zegt: "Merci beaucoup, merci". Dan loopt hij terug naar Bresson die hem bij de arm pakt en meetrekt naar opzij en naar voren. Bresson presenteert Tarkovsky aan het publiek. Beide mannen zwaaien. Bresson wil Tarkovsky opnieuw naar voren duwen. Andrei weigert. Hij kent zijn plaats.

Andrei Tarkovsky schreef in zijn dagboek: "Where have all the great ones gone? Where are Rossellini, Cocteau, Renoir, Vigo? The great—who are poor in spirit? Where has poetry gone? Money, money, money and fear … Fellini is afraid, Antonioni is afraid … The only one who is afraid of nothing is Bresson."

3 Comments:

Blogger Suzanne said...

Ze houdt wel vol meneer!

8:56 a.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Zij is een automaat die mensen aan het pokeren wil krijgen. Ik blijf het ding hardnekkig verwijderen.

10:11 a.m.  
Blogger Suzanne said...

Ik vraag me nu af wie er het meest uit ziet als een Tarkovsky. Ik denk de snor. Leuk om te verzinnen...
Ik word nu wel erg benieuwd naar een film- of moet ik zeggen kunststuk- van de heer Bresson.

6:02 p.m.  

Een reactie posten

<< Home