zaterdag, april 04, 2009

No birds


Van nacht tot nacht gaan wij steeds voort. Het was in de Veenkolonieën, zo'n langgerekt dorp met louter lintbebouwing. Ik fietste voorop, op het fietspad links van de weg. Het begon donker te worden. Bij een pompstation reed een BMW langzaam het fietspad op. Ik gebaarde naar de bestuurder dat hij zijn lichten aan moest doen, maar voordat hij gehoor kon geven aan mijn verzoek knapte de lpg-slang los van de auto en begon wild in het rond te spatten. Hij was vergeten de slang af te koppelen. Terwijl verschillende omstanders begonnen te roepen zag ik de waas van gas die rond de kop van de slang met kracht de lucht in spoot. Brand kon niet lang meer op zich laten wachten.

Achter me hadden de metgezellen al een veilig heenkomen gezocht, maar ik bleef gefascineerd staan kijken hoe de eerste vlammen uit het pompstation lekten, snel groeiend tot een fikse uitslaande brand. Een man met autoriteit probeerde het verkeer tegen te houden. Een tankauto reed langzaam vlak langs de vlammenzee. Ook op het terrein van het pompstation stond nog een tankauto. Het wachten was op de grote explosie.

Ik trok me terug in een steegje tussen twee huizen. Een man deed open en ik glipte een huiskamer binnen. We verdrongen ons voor de ramen en konden in het glas van de huizen aan de overkant de vuurzee zien. Vrachtauto's reden dwars door het vuur en de inmiddels kolkende zwarte rookmassa. Na korte tijd kwam de klap. Het vuur bolde plotseling op tot groteske proporties en een seconde later trilden de muren van het huis en rammelden de glazen in hun sponningen. Toen het voorbij was gingen we naar buiten. Het verkeer reed nog steeds door. Eén vrachtauto moest zich tijdens de explosie precies naast het pompstation hebben bevonden. Hij vervolgde ongestoord zijn weg.

Drie bussen met cyrillisch opschrift kwamen vlak voor ons tot stilstand. Mediteraan kwetterende scholieren stapten uit. Dat er af en toe een pompstation ontploft kwam me niet vreemd voor, maar wat moesten honderd Italiaanse kinderen in Russische touringcars in de Veenkolonieën?

3 Comments:

Blogger Xander Michiel Beute said...

Spielberg en Lynch ontmoeten elkaar 's nachts op de Pippelingstraat.

10:48 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

dream on ....

11:32 a.m.  
Blogger de groene mannen said...

BMW op gas is moeilijk. De Italiaanse kinderen in een Russische touringcar lijkt mij een gevalletje Comenius.

12:42 p.m.  

Een reactie posten

<< Home