zondag, maart 14, 2010

Cirkels


Toen ik een jaar of zestien was kende ik zestig decimalen van het getal pi uit mijn hoofd. Samen met de wetenschap dat Ulan Bator de hoofdstad is van Mongolië moeten die zestig decimalen wel het meest nutteloze zijn dat ooit door mijn hoofd heeft gespookt. Ulan Bator is gebleven maar de zestig zijn verdampt tot tien: 1415926535. Tweede klassers vinden het geweldig dat ik dat weet. Het is niets.

Er zijn maar een aantal getallen baanbrekend. Ik noem u de nul en de één, samen goed voor ontelbare derden. En dan zijn er de raadselachtigen: het getal e, het getal i, en de jarige van vandaag: pi.

Hoezo jarig? Het is een grapje, klein maar mondiaal: vandaag is het 3,14. Denkt u vlak voor vier uur even aan een cirkel? Fijn, dat zal het kosmisch bewustzijn zeker goed doen.

Of iets dergelijks. Nee, wiskunde is geen onzin, maar je kunt het er wel heel makkelijk voor misbruiken. Ach, wat geeft het?

6 Comments:

Blogger Marco said...

"Nee, wiskunde is geen onzin, maar je kunt het er wel heel makkelijk voor misbruiken."

Ja, dat is wel bewezen, na die jaren les met u. Niet dat ik het erg vond hoor, integendeel!

5:20 p.m.  
Blogger Marco said...

Overigens, ik heb een prachtig stukje kennis ontdekt meneer Blaakmeer!
Hoogstwaarschijnlijk dat het al bekend is in uw oneindige verzameling van kennis, maar ik dacht, in de trant wiskunde, onzin en nerderig vermaak:

Twelve Plus One = Eleven Plus Two

Een wiskundige vergelijking en taalkundig verwantschap komen bijeen!

Het leven is prachtig!

7:40 p.m.  
Blogger Suzanne said...

Marco bedoelt dat het een anagram is. Maar dat begreep u vast al.

8:14 p.m.  
Blogger Unknown said...

Ik vond 300 decimalen ook heel wat. ;)

9:48 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

"WillieWortel: Het is vandaag pi dag (hiep πp hoera!) én de geboortedag van Albert Einstein. Toeval?"

Lang leve Duckstad!
http://twitter.com/DonaldDuckNL/duckstad

10:10 p.m.  
Anonymous Otto said...

mooi hoor frank. doe nu dit meisje maar eens na:

http://www.dumpert.nl/mediabase/887551/170e8891/meisje_is_een_winnaar_.html

10:57 a.m.  

Een reactie posten

<< Home