vrijdag, december 22, 2006

La Grenouille

Webloggen is verslavend. Ik log web, ik weblog, ik blog sinds oktober en trouwe bezoekers, hallo Drouwenerveen, moeten bijna elke dag lezen om bij te blijven. Het weblog is een soort dagboek voor de wereld, je doet het voornamelijk voor jezelf, maar de wetenschap dat iedereen die dat wil meeleest maakt het extra spannend. En dus moet het een beetje mooi en verantwoord zijn. Zo'n blogje als het vorige, dat kan natuurlijk eigenlijk niet, dat is gewoon slecht. Ik kan het weghalen, maar dat voelt als een vorm van bedrog. Laat maar staan, het plaatje is in elk geval wel aardig.
And now for something completely different: De werkgever was deze week zo aardig om bij het salaris een forse eindejaarsbonus te doen en bovendien voor veertig euro aan boekenbonnen te overhandigen. Dat maakt de problemen er niet kleiner op. Terwijl er boeken moeten verdwijnen uit de overvolle kast ga ik boeken kopen. Eerder deze week was ik even op de bovenverdieping van de plaatselijke 'De Slegte' en vond op de afdeling Amerikaanse geschiedenis een prachtig fotoboek over het Clinton witte-huis (telt u de spelfouten even mee?) Eenmaal weer thuis vroeg ik me af waarom ik dat boek niet gekocht had. Ik vond het prachtig, maar ik was ook moe, en elf euro is elf euro. "Accepteert u ook boekenbonnen?" vroeg ik vanmiddag aan de kassadame. Gelukkig niet. Het Clinton-boek en de vier slordig afgeprijsde dichtbundels (Verzameld werk van Jac. van Hattum en drie bundels van Marieke Jonkman) moest ik uit eigen zak betalen. Wat jammer, wat jammer, nu moest ik nog voor veertig euri besteden in een echte boekhandel. Het stapeltje dat ik bij Houtschild, de mooiste boekhandel van Den Haag, verzamelde paste maar voor de helft in de boekenbonnen. En nu zit er dus een deukje van een procent of vier in mijn eindejaarsbonus. Er zijn slechtere dingen: Verzamelde gedichten van Hans Faverey, gedichten van Frank Koenegracht, een late bundel van Leo Vroman, alsmede, als verrassing bij de kassa, het opnieuw uitgegeven tijdschrift 'Atlas', dat eigenlijk meer een boek is, met daarin het prachtige artikel van Gerrit Jan Zwier over zijn landing op Bouvet. Al die boeken mogen mee naar 'La Grenouille', ons piepkleine huurhuisje in de Bourgogne, alwaar we een week lang bij het haardvuur gaan zitten. Tot over een week lezers.