dinsdag, december 25, 2007

Echte kaarsjes

Bij mijn zus in Groningen staat een kerstboom met echte kaarsjes. Zoals het hoort. Vroeger begon het kerstfeest met het aansteken van de boom. Mijn vader pakte een van de kaarsjes uit zijn houdertje, stak het aan, en ging met de vlam alle andere kaarsjes bij langs, van boven naar beneden en van binnen naar buiten. Als de boom helemaal brandde ging het licht uit en werd er ontbeten, naast de boom. Een overheerlijke geur en een al even plezierige warmte vulden het huis. En als het tijd werd om naar de kerk te gaan werden de kaarsjes uitgeblazen. Vanmiddag verder.
Op Eerste Kerstdag werd drie keer gebrand. Tegenwoordig schiet bijna iedereen in een wilde paniek bij de gedachte aan echte kaarsjes in een boom, maar wij bleven kalm; zelfs wanneer een kaarsje was gereduceerd tot een plasje parafine op het schoteltje van de houder, en het plasje opeens vlam vatte en hoog oplaaide, keken we alleen maar toe. Het ging altijd goed.
Dat aan een succesvolle boom een ritueel vooraf ging realiseerde ik me later pas. Ik was tien jaar ouder en ging met mijn vader naar het Odoornerbos. Aan een zandpad woonde een meneer die kerstbomen verkocht. We belden aan, de man pakte een grote zaag en stapte bij ons in de auto. We reden het bos in en kwamen na een halve kilometer bij een veld sparren. De bomen werden aan een grondige inspectie onderworpen (hoe raken we in deze boom twintig kaarsjes kwijt zonder dat de boel in de fik gaat?) en uiteindelijk koos mijn vader er eentje uit. De man zaagde hem om, de boom ging achter in de auto, en we reden terug naar het huis van de verkoper. De man was een half uur met ons bezig geweest en vroeg voor de boom en zijn zaagwerk precies een rijksdaalder.
Thuis werd de boom opgezet. De kaarshouders werden strategisch geplaatst en er volgde een proefbranding. Hier en daar werd nog een kaarsje verplaatst omdat er een takje vlam dreigde te vatten. En op de morgen van de Eerste kerstdag bleek alles weer precies te kloppen. Mijn zus begrijpt gelukkig ook hoe het moet. Ze heeft naast de kaarsjes ook een elektrisch snoer in de boom, maar dat kan je haar in deze barre tijden niet kwalijk nemen. Het is al moeilijk genoeg om kerstboomkaarsjes te vinden. Zometeen gaan ze aan. En dan ruikt het naar Kerst.

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hierzo ook kaarsen + elektrisch snoer

ze hebben net gebrand

12:15 a.m.  
Blogger Marco said...

Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar!

12:45 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Nooit wat gebeurd. Niet in jouw tijd, maar in de Panstraat -tussen 1948 en 1957dus - heeft papa een beginnend kerstboombrandje snel en bekwaam geblust, terwijl opoe Mellema erbij stond te schreeuwen en zich voor mij ontpopte als geboren paniekzaaister.
Overigens vind ik ook dat we in onze westerse samenleving veel te gauw bang zijn voor van alles.

9:01 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wel altijd (en nog steeds) een emmer met water met een spons bij de kerstboom.
Stearine kerstboomkaarsjes (branden lekker lang en lekken niet of nauwelijks) van Gouda zijn via internet te bestellen bij o.a. Bik & Bik drogisterijen, Leiden/Haarlem en (duurder) bij De Vergulde Kaars, Gouda.
Een goed 2008!

10:13 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zolang mijn ouders nog leven ken ik nog twee kerstbomen waar echte kaarsjes in branden. De veiligheidmanie heeft alleen bij mij niet toegeslagen. Onze kinderen zijn inmiddels het huis uit, maar ik ben nooit gezwicht voor die vermanende vingertjes. Emmer water erbij en nooit onbewaakt achterlaten. Ik vraag me af of er anno 2014 nog mensen in Nederland zijn met een ouderwetse Fijnspar (ook al bijna niet meer te krijgen) met echte kaarsjes.

5:09 p.m.  

Een reactie posten

<< Home