zaterdag, november 29, 2008

Pindakaas


Het schijnt dat je gezond kunt blijven op een dieet van bruinbrood met pindakaas en sinaasappels toe. Pindakaas, daar zit wat in. Ik ben al een jaar of twee mijn favoriete potje kwijt.

De goorste pindakaas komt van Calvé. Smeuig tot op de bodem, dat lukt alleen met toevoeging van chemische rotzooi. Te zoet vooral, het is vooral te zoet.

De lekkerste komt van een firma die zich PCD noemt. Vroeger kon je die overal krijgen. Als je de deksel er afschroeft zie je eerst een halve centimeter dikke laag van helder vet. Daaronder zit de bijna bittere brei van gemalen pinda's. Je roert het vet door de brei. De beide substanties mengen wonderwel. Als je een mesvol naar je boterham brengt vormt zich een honingachtige sliert tussen mes en pot. Zo hoort het.

Later op de avond kan je dan stiekem een theelepeltje substantie in je mond steken. En nog één. En nog een laatste. Allemaal vitamines.

De mooiste opmerking over pindakaas wordt toegeschreven aan Mahatma Gandhi: "Het eten van pindakaas is een perversiteit; heel vies en heel erg lekker." Nee, dat ging niet over Calvé.

9 Comments:

Blogger Xander Michiel Beute said...

Calve pindakaas rules. Het is de enige pindakaas. Alle andere is namaak.

Petje Pitamientje had er kijk op: "Ik vind het gewoon lekker."

12:26 p.m.  
Blogger Suzanne said...

Ik schaar mij achter de weledelgestrenge heer Beute. Sorry!

3:27 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Barbaren zijn jullie, operetteliefhebbers. Namaak zoetekauwers. Smakeloze proleten. En zo verder en zo voorts.

4:48 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik las deze blog gisteren, en vanochtend stond er voor het eerst in minstens 16 jaar geen calve meer in de kast, maar horizon crunchy pindakaas.
"Horizon pindakaas "crunchy" (met stukjes noot) bestaat uitsluitend uit vers gebrande, gemalen pinda's en een beetje zeezout. Verder niets. enige olieafscheidign is natuurlijk."
nou, ik heb hem geprobeerd en moet het eens zijn met de heer Blaakmeer. een beetje bitter-achtig en puur > zoete smurrie. ik denk dat ik vanavond ook wel een lepeltje of 2 neem...
u moet de reformwinkel op de laan van meerdervoort eens proberen!

5:10 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Calve is de pindakaas. Daar valt niet aan te tornen!

7:03 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Die pot van Blaak lijkt me afkomstig uit de voormalige DDR. Vandaar natuurlijk dat je die nergens meer kunt krijgen; ook de Oostduitse voorraden raken eens op. Ik moest wel even opzoeken wat 'seimig' betekent. Ik dacht eerst dat het iets was met sperma:

'Later op de avond kan je dan stiekem een theelepeltje substantie in je mond steken. En nog één. En nog een laatste. Allemaal vitamines.'

'...vormt zich een honingachtige sliert tussen mes en pot.'

Jaja... Waarom staat er trouwens in het Nederlands 'pindakaas' op het etiket, maar in het Duits 'seimig und lecker'? En wie heeft toch de belachelijke naam 'pindakaas' bedacht? Zit daar de Hollandse kaaslobby achter?

Soedish

7:41 p.m.  
Blogger Marco said...

Laat ik hett zo zeggen: Elke keer als Suzanne naar me toe komt in de grote pauze, is ze altijd zo enthousiast over haar (calve) pindakaas... Die mensen zullen toch wel iets goed doen?

10:14 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Ik zie een prachtige Sorghvliet Calvé-controverse in het verschiet. Hier gaat bloed vloeien! Beute, Van Geuns, Hagoort, Lin, Pieter en ik kunnen jullie aan met één hand vastgebonden op de rug.

11:21 p.m.  
Blogger Suzanne said...

Met één hand op de rug is een pot niet open te schroeven! Dat doen wij van Calvé veel en veel beter!

5:50 p.m.  

Een reactie posten

<< Home