zondag, januari 18, 2009

Tangentiaan


Twee keer heb ik het de afgelopen dagen over de betekenis van dit verkeersbord gehad. Vrijdag vroeg Bert of ik wist of hier de sinus of de tangens van de hellingshoek wordt aangeduid. Ja, ik weet, we zijn wiskundigen onder elkaar. Ik zal het niet meer doen. In het wiskundeboek staat tangens, maar volgens Bert gebruiken ze de sinus. Ik kan het op internet niet vinden. Hè verdraaid, nu deed ik het alweer.

Gisteren vroeg Wouter me precies hetzelfde, maar dan in gewone mensentaal: ga je hier één meter omhoog voor elke tien meter dat je je in horizontale richting verplaatst of voor elke tien meter die je langs de helling aflegt? Het eerste roept het wiskundeboek. Ik riep dat ook maar, maar ik wist het niet. Wouter was er niettemin blij mee. Hij won alsnog een discussie met twee collega's. Een oom die wiskunde geeft, handig hoor.

Hoe kom je er achter wat waar is? In de praktijk maakt het heel weinig uit, omdat bij kleine hellingshoeken er in beide gevallen ongeveer hetzelfde uitkomt, zeker als je afrondt op hele procenten. Wil je weten of je nu tot de sinus- of de tangenspartij behoort, stel jezelf dan de vraag welke hoek hoort bij een helling van 100%. De sinusianen zeggen 90 graden, recht omhoog. Drijf toch niet zo over roepen de tangentianen, het is gewoon 45 graden, één op één.

p.s.: Laatste nieuws: het schijnt dat de sinusianen gelijk hebben. Nader bericht volgt, wellicht.