donderdag, februari 25, 2010

Vijand nummer één


Ik moet er even zeikerig over doen lezers, het spijt me. Met de Franse gangster-film zonder duidelijke titel is weinig mis. Kraakhelder, op tempo, veel schieten, lekker hoor. Maar waar de echte Jacques Mesrine werd gearresteerd op een onduidelijke lokatie in Arkansas, maakt de filmversie er Arizona van. En niet zomaar Arizona.

Monument Valley. Wat bij John Ford nog helemaal klopt verwordt hier tot kitsch. Jammer is dat. De film is goed genoeg om geen argwaan te wekken, maar doet dat nu opeens wel erg opzichtig. De locatie als toeristische attractie. En vervolgens is het andersom.

Later, in deel twee, volgt een scene die in zijn geheel gejat is uit Melville's Le cercle rouge. Op zich geeft dat helemaal niets. Het probleem is alleen wel dat het ons herinnert aan eerdere Franse gangsterfilms.

L'instinct de mort en L'ennemi public n°1 zijn zeer onderhoudende rolprenten. Maar laten we niet doen alsof hier nu opeens de Franse Godfather is uitgevonden. Dat had Jean Pierre Melville al veel eerder gedaan. Meerdere malen. En veel veel beter.