maandag, april 12, 2010

Phil Mickelson


De 'back nine' op de laatste dag van The Masters. Beter dan dit wordt het niet. In welke sport is het verschil tussen de prutser en de pro het grootst? In golf? Ik denk het niet. Zojuist miste Tiger Woods een putt van een meter of twee voor birdie. Kan gebeuren. Maar dat hij de resterende par-putt van een halve meter ook verprutst, dat kon ik toch alleen, samen met al die andere amateurs?

Nog nooit sloegen we op de zesde hole van Ockenburg een bal in het water, Beute en ik. Kans genoeg. Water van meter drie tot meter tachtig. De green begint bij meter eenentachtig. Op Delfland is ook zo'n hole, nummer vier als ik het goed heb. Daar slaan we regelmatig voor een klein kapitaal de plomp in. Maar op Ockenburg niet.

Totdat Michiel op een dag de bal te kort laat. Plons. Dan gebeurt het omgekeerde wonder: de zeven ballen die volgen gaan allemaal nat.

Golf zit tussen de oren. Het schijnt dat veel oefenen helpt, dat wel. Maar met nog vier holes te gaan is de afloop van het mooiste sporttoernooi na Wimbledon volstrekt onvoorspelbaar. Volgens Edwin wint degene met ervaring in het winnen. Ik denk dat hij gelijk krijgt.

Ik weet het zeker. Terwijl ik schrijf heeft hij drie putts voor een meter of drie. Phil Mickelson wint zijn derde groene jasje. Kijk naar de foto. Het hoofdkantoor van dat petje staat gewoon in Amstelveen.