donderdag, april 01, 2010

Vandaag

Vandaag gaf ik les aan een handjevol vierde klassers. Het waren er twaalf, de rest wisselde uit met fransozen of moest nodig weer eens naar de ortho. Ik maande ze tot het maken van sommetjes en kondigde aan dat ik een minuut of vier weg zou zijn om iets voor ze te kopieren. Nog meer sommetjes.

Toen ik vijf minuten later terugkeerde was het lokaal leeg. Op de gang zat een derde-klasser. Waar zijn ze heen, vroeg ik. Oh, antwoordde Ruben, naar het trappenhuis. Ik zette wat zachte stappen achter de klapdeuren, speurde naar boven, naar beneden, hoorde in de verte giechelen, en haalde mijn schouders op.

Eenzaam zat ik achter het bureau. Al snel kwamen ze binnen. Vooral de braafsten droegen een grote grijns. Ik zei niks, vroeg niks, en deelde sommen uit. Het twaalftal ging aan het werk. Zo stil waren ze dit jaar nog niet geweest.

Later vroeg ik of ze het een geslaagde grap vonden. Ja, dat vonden ze wel. Na enige discussie kwamen we tot de conclusie dat de beste 1 april grap zou zijn om een grap voor jezelf te bedenken waar je vervolgens zelf intrapt.