zaterdag, december 29, 2007

Telescoop

Als ze die dingen gaan weggeven ben ik van de partij. Nou ja, weggeven is het niet helemaal, maar het lijkt er veel op. Een originele Meade. Bij de Lidl. Voor een habbekrats. Meade is een gerenommeerd telescoopbouwer, en Lidl is een winkel waar ik nooit kom. Ik heb weer eens een verjaardagscadeautje geritseld, een maand van tevoren. Stuur me even een mailtje voor het rekeningnummer.
Mijn Meade etx-70 heeft een ingebouwde computer. Die moet je eerst trainen door op de glas-in-loodruitjes van de woonkamer scherp te stellen en dan op allerlei knoppen te drukken. Eenmaal buiten, in het donker, zet je het ding dan richting de Noordpool en helemaal vlak. Dan geeft hij twee sterren op die je in het midden van je beeldveld moet zetten. Als dat lukt kan hij alles voor je vinden, met één druk op de knop van de afstandsbediening. Mij is het nog niet gelukt. Ik was slordig met zowel noord als vlak, en dan raakt de telescoop een beetje van streek. Maar ik heb wel voor het eerst sinds jaren weer eens door een telescoop naar de Pleiaden gekeken. Haarscherp en in een behoorlijke vergroting. Weten jullie wel hoe mooi dat is?

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

zo mooi dat ik er een moet kopen?

12:25 a.m.  

Een reactie posten

<< Home