woensdag, mei 06, 2009

Impampie


Spittend en wiedend en wroetend in de tuin stuit ik op een wereld van impampies en pioters.
De impampies zijn kleiner dan een halve centimeter en volstrekt onschuldig. Die laat ik met plezier van hand tot hand lopen. De pioters zijn alle beesten die groter zijn. Tegen de pioters heb ik stevige werkhandschoenen. Een duizendpoot is een afschuwwekkend voorbeeld van een stevige pioter. Het zilvervisje op de foto is klein genoeg om de titel impampie te mogen dragen.

Mooi hè, impampies en pioters! Ik heb deze woorden al een half leven of meer en ik ben één van de zeer weinigen. Mijn overgrootmoeder van moeders moederskant heeft ze niet bedacht, maar wel hun eigenlijke streng geheime betekenis gegeven. Kiek toch ains wat'n leutje impampie

Volgens het woordenboek is een impampie eigenlijk een himphamp, een werktuig om een lat in de wieken van een molen te drijven. In overdrachtelijke zin wordt het ook gebruikt voor een lange slungel. Een pioter is een luis, eveneens overdrachtelijk gebruikt voor een afwijkend manspersoon.

Het woordenboek snapt er niets van. Niet verder vertellen hoor.

7 Comments:

Anonymous Vn said...

Denk je: 'impampies', dat zijn vast babyluiers, of een schattig kaboutervolkje. Maar nee hoor: enge bodembeesten met griezelige uitsteeksels...

12:14 a.m.  
Blogger Niels said...

Hoi Frank,
Wat een mooi stukje. En wat een mooie woorden.
Opa Rypkema gebruikte het woord himphamp ook, en volgens mij denkt bijna iedereen in de familie dat 'ie dat zelf verzonnen had.
Groeten, Niels

12:18 p.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Wat fijn dat u deze woorden nu ook aan ons gegeven heeft. Kan ik later ook zeggen hoe lang ik al over deze prachtige woorden beschik!

Overigens ben ik het wel met Vn eens, want het klinkt heel lief en leuk en dan zijn het zilvervisjes e.d. (En daar ben ik nou niet zo'n fan van...)

5:22 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to more added agreeable from you! By the way, how could
we communicate?

Here is my homepage :: Invisible Bracket Amsterdam Geuzenveld Slotermeer Orthodontist

11:31 a.m.  
Blogger Unknown said...

zhengjx20160517
ralph lauren sale
air max
gucci bags
burberry sale
michael kors outlet online sale
ray ban sunglasses outlet
oakley outlet
true religion outlet store
lebron 12
louis vuitton handbags
beats by dre outlet
toms
hollister clothing store
michael kors outlet online
retro 11
tiffany and co
nike uk
coach outlet store online clearances
cheap ray ban sunglasses
louis vuitton
ray ban wayfarer
coach outlet
louis vuitton purses
adidas factory outlet
true religion outlet
coach outlet
coach outlet
kate spade handbags
oakley outlet
ray ban sunglasses outlet
montblanc pens
cheap ray ban sunglasses
michael kors handbags
nhl jerseys
fitflops
oakley sunglasses
coach outlet
michael kors handbags
jordan 3 retro
michael kors outlet online

4:39 a.m.  
Blogger Unknown said...

kobe 11
curry 3
timberland boots
lacoste outlet
yeezy shoes
nike football boots
stephen curry shoes
asics running shoes
air force 1
yeezy shoes
20170603

6:04 a.m.  
Blogger RIANA RIANA said...

ايجيبت كلينيك افضل مراكز التجميل التى تهتم بعملائها وتقدم خدماتها بعناية فائقه فخدماتنا تشمل شد ونحت وتخسيس الجسم وحقن البلازما لنضارة الوجه وازالة شعر الجسم بالليزر وزراعة الشعر.
للاستفسار والتواصل:
01025873723-01550057331
01550057332-01016363128
https://9551.home.blog/
https://clinic144.blogspot.com/
https://clinic111.weebly.com/
https://www.instagram.com/egypt__clinics/

6:18 p.m.  

Een reactie posten

<< Home