maandag, december 31, 2007

Op fietse


Mijn broer is elk jaar op dezelfde dag jarig. Gisteren. Op het station haal ik geld uit de muur. Op drie plekken, vlak bij elkaar, wordt koffie verkocht, drie keer uit hetzelfde rode Douwe Egberts apparaat. Koffie kost één euro en 75 cent, of 1,75 of, bij de Burger King, gewoon een euro. Zelfde apparaat, zelfde koffie.
Een uurtje later vervoeg ik me bij het busstation in Breda. Er is een bus naar Chaam om 9.56 en één om 11.56, maar de door de officiële reiswijzer van het openbaar vervoer beloofde bus van 10.56, die bestaat natuurlijk niet. Wat een klojo's! Ik heb opeens vijf kwartier over. Ik ga maar eens vragen wat een taxi kost. Dertig euro. Mwaah. En dan krijg ik een briljant idee. Het is veertien kilometer naar Chaam, het is aardig weer, en de weg slingert zich tussen twee landgoederen door: ik huur een fiets!
De vijftig euro borg moet ik in het station eerst even pinnen. De pinautomaat herkent mijn pas en constateert dat ik bij de verkeerde bank zit: "U kunt vandaag alleen nog bij uw eigen bank geld opnemen." Het heeft geen enkele zin om je er over op te winden.
Het meisje bij Albert Heijn wil me best helpen, maar mag maximaal 20 euro extra meegeven per aankoop. Ik heb nog een tientje in mijn portemonnee en besluit tot de aankoop van twee rollen pepermunt, of beter, tot twee aankopen van een rol pepermunt. De meneer van de fietsenverhuur is dol op pepermunt. Hij haalt een extra grote fiets uit het rek en vraagt bezorgd of ik weet hoe ik moet fietsen. Dat weet ik. Ik ben hem even dankbaar als het meisje bij Appie. Samen hebben we ze eronder gekregen, de naamloze regelneven die mijn broers verjaardag proberen te verstieren. Lekker puh!

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Goed zo, drie vliegen in een klap (Skik!)

9:11 p.m.  

Een reactie posten

<< Home